Pálinka... Spirit of Hungary
Főcsapásunk természetesen a szőlő, a bor és a bormarketing, de egy figyelemreméltó pálinka téma a borászok számára is érdekes lehet. A közösségi marketing szép példáját láttuk...
Gyanútlanul sétáltunk Márkkal a budapesti repülőtér boltjánban, amikor egyszercsak megláttuk ezt... Egy szép dobogó, elég elegáns és tele volt különböző pálinkákkal. Nekem az tűnt fel, hogy a dobogón szerepel az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Pálinka Nemzeti Tanács logója, ami meglehetős komolyságot ad a dolognak, Mark viszont annyit mondott: "Gingerpálesz wow (ejtsd: dzsindzserpálesz vaúú). Nem is tudtam, hogy gingerből is főznek pálinkát." Nekem meg eszembe jutott az ősrégi vicc, hogy két kisfiú megy haza az iskolából. - Van matek házi? - kérdezi az egyik. Mire a másik: "nem is tudtam, hogy már matekból is főznek pálinkát".
A viccet félretéve, az van a dolog hátterében, hogy a pálinka már vagy 10 éve hungarikum, meg mindenki tudja, hogy a kiváló magyar gyümölcsből főzött pálinka remek, de kell azért az úgynevezett közösségi marketing a pálinka előállítóknak. Régi sztori, csak most eszembe jutott. Anno, amikor a mostani angol király még herceg korában hazánkban járt a szüleivel (anyja volt a kirájnő, az apja meg a fogathajtást szerette nagyon) és valahol Bugac környékén megkínálták barackpálinkával, akkor nagyon ízlett neki és később kért az elmaradhatatlan délutáni teájába. Akkor mondta Károly herceg, a mostani király, hogy a barackpálinka szódával jobb, mint a whiskey, teába meg jobb, mint a rum. Lehet, hogy ezzel a mondásával lehetett volna kezdeni valamit, csak a közösségi marketing akkoriban még bőven az "úri huncutság" kategóriájában volt, nem úgy mint manapság.
Miért kell közösségi marketing a pálinkának? Részben ugyanazért, amiért a bornak is kellene. Nem nő a fogysztás, sőt... a régi nagy pálinkás generációk lassan öregszenek, betegszenek, gyógyszereket szednek erre-arra, ami mellé nem tanácsos, a fiatalok meg szívesebben fordulnak a színes, ízesített trendiüveges, gin-ek, menő whiskyk, meg "jégerszerű" nemtudommik felé, nomeg az ízesített sörök is eltérítik a gyanútlan ifjú fogyasztót. Másrészt a gyümölcs, az energia és a munkabér lényegesen jobban drágult, mint a pálinka fogyasztói ára, úgyhogy...
...kell a közösségi marketing a fiatal fogyasztók meghódítására, meg a külföldiek megnyerésére.
A fenti képen látható dobogó a külföldi potenciális vevőket célozza... mesterien. A helyszín megválasztása tökéletes. A látványos dobogó mellett elhalad naponta sokezer külföldi, aki a repülőtéri biztonsági ellenőrzés után nem is tud másfele a beszállítókapukhoz menni, csak a bolton át. Ráadásul kézipoggyászban nem is vihet magával más 1 decinél nagyobb italt, csak amit itt vett. Úgyhogy a jól bevált AIDA modell tökéletesen összeáll. Erről már írtam korábban, meg fogok is még, ennek a lényege, a figyelem- és az érdeklődés fölkeltés, a vágyébresztés és a várárlási döntés kiváltása. Vágyébresztés: itt nem csak arról van szó, hogy a külföldi ránéz erre a dobogóra, elolvassa a nem agyonbonyolított, de jól eltalált szlogent és megnézi az italokat. Kóstolni is lehet. Egy kis gyűszűnyit kaphat, aki elmúlt 18 éves, és mivel ezek olyan finom italok, hogy kevesen tudják megállni, hogy legalább egy üveggel ne vásároljanak. Otthon pedig többnyire nem egyedül isszák meg, vagy ajándékba viszik, úgyhogy viszik a magyar pálinka jóhírét.
Amúgy van a dobogón barack-, alma-, szilva-, meggy, meg két ehte kóserpálinka és a csúcspoén a gyömbér...
Amúgy kicsit megtévesztő a sztori mert az üveg nyakán a papírcímkén ott van, hogy pálinka, de ez a cég nevének a része (Árpád Pálinka) a címke alatt az üvegen meg az van, hogy párlat. Alapvetően mindegy, hogy valami pálinka, vagy párlat, az a lényeg, hogy finom-e. Ez a gyömbér pálinka/párlat - mi nem kóstoltuk, mert siettünk, meg spúrok voltunk - megbízható vélemény szerint oltári finom. Úgyhogy egyenlőre bakancslistás... Annyit megtudtunk róla viszont, hogy természetesen a legjobb gyömbért veszik hozzá Kínából, lereszelik és tiszta szeszbe áztatják, azt aztán hígítják és főzik, hogy tökéletes legyen. Amúgy az üvege is elég szép.
Slusszpoén nincs? De van.
Ez a "Spirit of Hungary" szlogen egy bátor telitalálat. Telitalálat azért, mert a "spirit" szó az angolban egyszerre jelenti a szeszes italt és a szellemet. A szellemet nem abban az értelemben, mint ami éjfélkor kísért, hanem abszolút a szellemiség vonatkozásában. Tehát jelentheti azt, hogy Magyarország szesze, de több ennél. Én úgy magyaráznám, hogy Magyarország italkészítési hagyományainak és minőségorientált szellemiségének az összegzése. Bátor pedig azért bátor ez a szlogen, mert bátran hozzá mertek nyúlni valami ismert, valami régi nagy dologhoz, ami a legnagyszerűbb volt a maga nemében. Ez volt a neve ugyanis Fa Nándor halyójának, amivel többször megkerülte a Földet a világ legnagyobb vitorlásversenyén a Vendée Globe-on. Amikor legvégül 93 nap után, a futam legidősebb versenyzőjeként célba ért, azt nyilatkozta, hogy ezzel véget ér számára a vitorlázás, mert többet nem versenyez, csak úgy meg nem szeretne vitorlázni. A Spirit of Hungary Magyarország legnagyszerűbb halyója volt, ami a 93 nap alatt nagyon sok hullámhegyet és hullámvölgyet élt túl és a magamfajta szentimentális halyósbuzi elszántan hisz benne, hogy "ahogy cseppben az egész óceán", Fa Nándor és az általa tervezett és épített Spirit of Hungary történetében benne van egész népünk kreativitása, elszántsága, küzdelme és szerény alázata. Fa Nándor most nyáron lesz 70 éves. Hatalmas megtiszteltetés lenne, ha találkozhatnánk egy baráti koccintásra, akár gyömbérpálinkával.
« Vissza
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie ! A bejelentkezéshez regisztráció szükséges.