Megúszós borozás

2022. szeptember 12.

Elszántan hiszem, hogy a minőségnek ára van, amit az igényes vásárlónak meg kell fizetni, viszont…  viszont néha nagyon jó borokat lehet találni meglepően jó áron.

Búcsúzott tőlünk a nyár, egy szép napos délután, nagyon kék éggel és elszórtan úszkáló hófehér gomolyfelhőkkel. Szertartásszerűen búcsúztunk mi is, egy baráti koccintással és a szívünkben az örök reménnyel, hogy ez a búcsú még nem örökre szól és találkozunk még, jövőre, ugyanitt.

Kimentem a falu harddiszkontjába (Lidl) borért, mert a nyárbúcsúztató koccintás mi mással, mint borral és alaposan végignéztem a kínálatot. Egy bor – illetve a nagyon szép címkéje – messziről is különleges volt. Néztem közelről és megdöbbentem. Ilyen szép címkét tán még nem is láttam. Egy különleges, elgondolkodtató női arc, ami olyan,mint ha kb. 100 évvel ezelőtt festette volna egy művész, Párizsban, valahol a Sacré Coeur környékén. Kedves Olvasó, nézze meg a képet és próbálja meg kitalálni, hogy a hölgy a képen boldog, vagy szomorú, most indul valahová, vagy éppen megérkezett, vár valakit, vagy éppen elengedett. Ezeken a kérdéseken töprengtem és biztos voltam benne, hogy ezt a bort megveszem. És akkor jött a felismerés, hogy ja, ez Frittmann… és ráadásul Cserszegi fűszeres.

A Frittmann borászatról majd írok valamikor, mert van mit. Dióhéjban most annyi, hogy év bortermelője, meg év pincészete is lettek és nagyon stabilan bent vannak hazánk legnagyobb borvidékének „topháromjában”. A Cserszegi fűszeres meg az egyik kedvencem. Szerintem ez az igazi hungarikum magyar bor, mert gyakorlatilag csak hazánkban termesztik ezt a fajtát, ami viszont nagyon finom bort ad. Bakonyi Károly nemesítette asszem vagy 60 éve Irsai Olivérből és Piros traminiből, és olyan jól termeszthető és olyan jó a bora, hogy ez Magyarország harmadik legnagyobb felületen termesztett szőlőfajtája. A fehérbort adó fajták közt pedig a második, nem véletlenül. Ezzel a borral kezdtük a koccintást. Hogy milyen? Egy szóval: jó. Két szóval: nagyon jó. Ha egyszer kocsmát nyitnék, ez lenne az igazi, Márai féle uzsonnabor és a címke kinagyított képe ott lenne a falon.

A második bort szintén a címke alapján választottam. A Paulus borház „Fresh&Cool Cuvée” borának a címkéje oltári trendi, nagyon mutatós és igazi fúziós művészi. Menő a borászat és ez a bor is nagyon menő. Szerintem, ha az ember belevaló hölgyet szeretne leszedni a lábáról, akkor ez a bor abszolút kiváló választás. Ha marketinges lennék a Paulus-éknál, akkor azt javasolnám, hogy ezzel a grafikával kezdeni kellene valamit. Esetleg egy díszdobozt csinálni ezzel a mintával. Vatizmór… nyakkendőt ezzel a mintával mellécsomagolni, vagy akármit… Hiszem, hogy a belevaló hölgyek vinnék a kedvesüknek ajándékba… Szóval a Paulus féle FreshandCool is ment a szatyorba, de még kerestem valamit…

És akkor durr… megláttam ezt a „Zö” fedőnevű valamit. Winelife – ez a borászat neve. Először azt hittem, hogy ez biztos a bócsai Weinhaus borászat alvállalkozója, vagy valami, mert ilyen nevek csak úgy nem ugranak be maguktól, de nem. A Winelife egy soproni borászat és a „Zö” a Zöld veltelini bor rövidítése akarna lenni. Biztos én vagyok a zizi, de én simán „Zv”-nek rövidíteném, ha nagyon kellene, de hogy miért kell, azt nem tudom. Meg a Zöld veltelinit is egybeírták a címkén, de ez már részletkérdés.
Egy szó mint 100, ez a címke annyira távol áll az ízlésemtől, hogy kíváncsivá tett. Pláne, hogy a Zöld veltelinit kimondottan szeretem. Ez Ausztria vezető szőlőfajtája, nálunk főleg Sopron környékén termesztik értelem szerűen, csak a magyar borászok jobb bort csinálnak belőle, mint az osztrákok, de ez már csak olyan ízlésbeli dolog. Az a helyzet, hogy a Zöld veltelini bora olyan szép gyümölcsösen zamatos, hogy ha jól csinálják, akkor nagyon jó. Én magam nagyon úgy érzem, hogy ez a fajta frissen jó, egyéves korában. Úgyhogy megvettem, mert ez 2021 évi. A korrektség kedvéért írom, hogy amennyire leócsároltam a „vájnlájfék” címkéjét, olyannyira meg kell dicsérnem a bort. Akinek nem a címke számít, hanem a bor, az nem fog csalódni.

Bónusz trekk: Megúszós borozás – ez a cím. De mégis miért? Hát azért, mert a 3 palack borért 3.300 Froncsit fizettem a Lidl-ben, ha jól emlékszem. Ilyen jó borozást ennyiből megúszni jó dolog - megúszós borozás. Hát viszlát nyár...



« Vissza